Shannon Mattern
Η Shannon Mattern είναι Καθηγήτρια Ανθρωπολογίας στο New School for Social Research. Το συγγραφικό και διδακτικό της έργο εστιάζεται σε αρχεία, βιβλιοθήκες και σε άλλους χώρους μαζικής επικοινωνίας, σε υποδομές μέσων επικοινωνίας, σε χωρικές επιστημολογίες και στη διαμεσολαβούμενη αίσθηση και έκθεση. Είναι συγγραφέας των βιβλίων “The New Downtown Library: Designing with Communities”, “Deep Mapping the Media City”, “Code and Clay, Data and Dirt: 5000 Years of Urban Media” και “A City Is Not a Computer”. Συνεισφέρει επίσης με τακτική στήλη σχετικά με τα αστικά δεδομένα και τις διαμεσολαβητικές υποδομές στο Places Journal.
Επιπλέον, διατελεί πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Metropolitan New York Library Council και συνεργάζεται τακτικά στο δημόσιο σχεδιασμό και σε διαδραστικά έργα και εκθέσεις. Μπορείτε να την βρείτε στο https://wordsinspace.net.
Ένα περιστρεφόμενο διαδίκτυο: κρίσιμος πληροφοριακός γραμματισμός μέσω της διαδικτυακής τέχνης
Αντλώντας τον τίτλο μου από το κλασικό –βασισμένο σε φυλλομετρητή– έργο τέχνης του Constant Dullaart του 2010, «Το περιστρεφόμενο διαδίκτυο», σε αυτή την ομιλία εξετάζω πώς η ιστορία τεσσάρων δεκαετιών διαδικτυακής τέχνης, ή έργων τέχνης που βασίζονται σε πληροφορίες, αποτελεί παράδειγμα για μυριάδες βασικές αρχές του κρίσιμου πληροφοριακού γραμματισμός και των παρακείμενων ευαισθησιών που είναι απαραίτητες για τη σύγχρονη ψηφιακή κουλτούρα. Προτείνω πως οι επαγγελματίες της πληροφόρησης μπορούν αντλήσουν πληροφορίες από αυτό το σώμα εργασίας –και από διάφορες ψηφιακές προσπάθειες των αρχειονόμων να διατηρήσουν αυτή την εφήμερη μορφή τέχνης– για να αλληλεπιδράσουν με συναδέλφους και χρήστες, ιδίως χρήστες ηλικίας γυμνασίου και κολεγίου, επάνω σε σχετικά θέματα, όπως η ανακάλυψη πόρων, ο γραμματισμός δεδομένων, η μεροληψία των αλγορίθμων, η υποδομή του διαδικτύου, η ψηφιακή δικαιοσύνη, η ιδιωτικότητα δεδομένων, η παραπληροφόρηση και μια πληθώρα άλλων επειγόντων ανησυχιών.
Milena Dobreva
Η Dr. Milena Dobreva (Πανεπιστήμιο της Σόφιας, St. Kliment Ohridski) είναι η κύρια ερευνήτρια του έργου DISTILL: DISruptive Technologies in Innovation Labs for digital cultural heritage. Μέχρι τον Οκτώβριο του 2020 ήταν Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο UCL Qatar, όπου πρωτοστάτησε στην εισαγωγή τεσσάρων κατευθύνσεων στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Βιβλιοθηκονομίας και Επιστήμης της Πληροφόρησης. Προηγουμένως διετέλεσε Προϊσταμένη του Department of Library Information and Archive Sciences του Πανεπιστημίου της Μάλτας και ιδρυτική διευθύντρια του πρώτου Κέντρου Ψηφιοποίησης στη Βουλγαρία, όπου ήταν επίσης μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Εθνικής Επιτροπής της UNESCO. Τα πιο πρόσφατα ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι στην τεκμηρίωση (δημιουργία) δεδομένων μεγάλης κλίμακας ψηφιακών συλλογών σε ιδρύματα GLAM (γκαλερί, βιβλιοθήκες, αρχεία, μουσεία) και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Συνέβαλε καθοριστικά στη συγκέντρωση μιας ομάδας 16 διεθνών εμπειρογνωμόνων που δημιούργησαν το βιβλίο “Open a GLAM Lab” σε μια έκδοση στη Ντόχα του Κατάρ. Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Europeana Network Association και συντονίστρια της Ομάδας Εργασίας για την ανάπτυξη δεξιοτήτων για την Ανοικτή Επιστήμη του EOSC (European Open Science Cloud). Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την πρόσφατη δουλειά της, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.milenadobreva.net.
Is there a GLAMourous Future for Big Data?
Τα εργαστήρια GLAM αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της δημιουργίας, της χρήσης και της διατήρησης «μεγάλων» ψηφιακών συλλογών και συνόλων δεδομένων. Το ακρωνύμιο GLAM συγκεντρώνει τους θεσμούς από τους τομείς της πολιτιστικής και επιστημονικής κληρονομιάς – γκαλερί, βιβλιοθήκες, αρχεία και μουσεία. Αυτά τα εργαστήρια βοηθούν στο να ανταποκριθούν στις ανάγκες των χρηστών όσον αφορά την πρόσβαση σε μεγάλης κλίμακας ψηφιακές συλλογές που συχνά δεν είναι ομοιογενείς (με αντικείμενα και μεταδεδομένα σε διαφορετικές μορφές). Ένα ουσιαστικό μέρος του ψηφιακού μετασχηματισμού πολλών ιδρυμάτων είναι ότι τέτοια εργαστήρια διαμορφώνονται σε πολλά διαφορετικά σχήματα και μορφές, αλλά εξακολουθούν να είναι σπάνια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Πρέπει να κάνουμε κάτι για το άνοιγμα τέτοιων εργαστηρίων στα ιδρύματά μας; Ποια μοντέλα θα λειτουργούσαν καλύτερα μέσα στα συγκεκριμένα πολιτιστικά μας περιβάλλοντα; Υπάρχει κάποιο προτεινόμενο σχέδιο για ένα επιτυχημένο εργαστήριο; Στην ομιλία μου, θα εξετάσω αυτά τα ερωτήματα φέρνοντας παραδείγματα από την παγκόσμια βιβλιοθηκονομική πρακτική. Θα διερευνήσουμε επίσης ποια είναι η συμβολή των εργαστηρίων GLAM στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Αυτό θα μας οδηγήσει σε μια από κοινού εξερεύνηση ορισμένων μη τετριμμένων ερωτήσεων: Χρειαζόμαστε τέτοια εργαστήρια στη Νοτιοανατολική Ευρώπη; Πώς θα μπορούσαμε να ανταποκριθούμε καλύτερα στις ανάγκες των χρηστών μας; Και τέλος, είναι αυτά τα εργαστήρια καθοριστικά για το ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού μέσα στις βιβλιοθήκες μας;